Te lezen op internet over Wil van Piet van Kees van Corse
Biografie Wil van der Meer
Wil van der Meer (1-1-1961) zet als kind al zijn eerste stappen op het podium bij de toneelvereniging St. Pancratius in Roelofarendsveen en is in die tijd ook een verwoed deelnemer aan het schooltoneel. Wanneer hij na de middelbare school een opleiding moet kiezen, komt hij in aanraking met de Akademie voor Kleinkunst, waar met name de combinatie van zingen en spelen hem aantrekt.
Na
zijn afstuderen in 1984 speelt Wil van der Meer in de jeugdmusical Niettemin
van Stichting Jeugdtheater Amsterdam en in het toneelstuk Jan Rap en zijn
Maat. In de jaren daarna is hij betrokken bij een lange rij theater- en
muziekproducties, ondermeer in een fraaie rol als achtergrondzanger bij de
muziektheaterproductie
In 1987 maakt hij samen met anderen Nachtschade, een amusant nachtclubprogramma tijdens het Holland Festival. Bij het Nationale Toneel speelt Van der Meer in Alkestis, in de regie van Shireen Strooker, in wiens regie hij ook te zien is in Ondine en De Vortex. In seizoen 90/91 is hij te zien in de succesvolle theaterbewerking van Het Koekoeksnest door Margith Vrenegoor en in 1992 speelt hij in Kafka's Kruis in de regie van Frans Strijards.
Zang en muziek maakt al regelmatig deel uit van zijn werk als acteur tot 1993, maar vanaf dat jaar is Wil van der Meer steeds vaker te zien in musicals. De eerste keer in Sweeney Todd, gevolgd door Carlie, Joe en Tsjechov. Vier avontuurlijke musicals waar regisseur en spelers op zoek gaan naar nieuw materiaal. Juist bij die zelfwerkzaamheid komt de opleiding aan de Akademie voor Kleinkunst goed van pas.
Daarna
maakt hij deel uit van de succesvolle kerstproducties van Bruun
Kuijt in Theater Bellevue en het Nieuwe de
In de
kindermusical Pluk van de Petteflet in het
seizoen 2003-2004 werkt hij opnieuw samen met regisseur Bruun
Kuijt. In 2005 - 2006 speelt hij Jan, de vader uit de strip van Jan, Jans
en de Kinderen. In datzelfde jaar presenteert hij ook zijn
liedjesprogramma A Talent to Amuse. Later in het seizoen speelt hij in
het vervolg van Pluk: Pluk redt de dieren, dat hij ook samen met Bruun Kuijt schrijft. De Volkskrant (8 mei
2006) schrijft: "Maar bovenal houdt Wil van der Meer deze energieke groep
bij elkaar met even rustig als prachtig geacteerde herenrollen. De musical van Van der Meer en Kuijt is misschien wel beter dan het
boek." Pluk redt de dieren krijgt een nominatie voor de ANWB
Publieksprijs voor beste kleine musical (maximaal 11 castleden).
Ook
opera staat op zijn repertoire; in 1999 zingt hij in de opera's Het Net van
Hefaistos en Il
Tabaro en Gianni Schicchi,
in
In de laatste decennia is hij te zien geweest in een groot aantal televisie- en filmproducties in alle soorten en maten. Net als op het podium houdt Wil van der Meer hier ook van afwisseling. Op televisie in onder andere in Pleidooi, In de Vlaamse Pot en Baantjer. Op het witte doek ondermeer in Flodder van Dick Maas, Lang leve de koningin van Esmee Lamers, Filmpje van Paul Ruven, Karakter van Mike van Diem en Pietje Bell van Maria Peters.
Een serie waar hij met veel plezier aan terugdenkt is Stichting Dikke Vrienden bij de VPRO, onder regie van Titus Tiel Groenestege.
In het najaar 2003 speelt hij in Blauw Bloed, een 'koninklijke' serie die hij bovendien samen met Ellie van Dooren heeft geschreven voor Villa Achterwerk.
Sinds 1998 is Wil van der Meer verbonden aan de Akademie voor Kleinkunst als projectbegeleider en is hij tevens docent op de Frank Sanders Musical opleiding. Sinds die tijd is hij ook spelcoach voor de VPRO jeugdserie Zaai. In 2001 kreeg Zaai de prijs voor de beste jeugdserie: de Gouden Stuiver. Als regisseur was hij ondermeer betrokken bij Klein Blond Leed van Hetty Feteris en bij voorstellingen van diverse cabaretiers als Schoon aan de Haak, Kiki Heessels en Leon van der Zanden.
2. Wil van der Meer in Zuid Zfrika
5
september 2007: Wil is net terug uit Zuid-Afrika alwaar hij zijn
voorstelling over Sir Noël Coward,
A Talent to Amuse speelde tijdens het festival Darling
Voorkamerfest. De Zuid-Afrikaanse gerenommeerde krant
Die Burger schreef:
"Die Voorkamerfest wek
nostalgie vir huiskonserte.
Ons tweede opvoering is toe in die voorkamer van 'n ou
huis met 'n breë stoep, in 'n tuin op 'n plek waar
die erf nog groot kan wees. Dis oorgroei ja, maar dis soosons
dit sou wou hê ná die winterreëns.
Uit Nederland het die tenoor
Wil van der Meer met sy begeleier
op klavier, Frans Heemskerk, in manelpakke, wit
hanskoene en strikdassies ons op die stoep verwelkom.
Oomblikke later het Van der Meer verander
in 'n Noël Coward -"kenner" - sogenaamd daardie fyn meester van 'n ander tyd,
ander ere, se lyfbediende en vriend. Uit die
koloniale geskiedenis? Inderdaad! Maar dis tog ook deel van so baie van ons se geskiedenis. Wie
het nie saamgesing op Vrystaatse plase, op Kenia se hooglande, in Karoo- gehuggies en die townships aan Mad Dogs and Englishmen Go out in the Midday
Sun en Don't put your Daughter on
the Stage, Mrs Worthington
nie? Wanneer die uitvoering deur een van Europa se sjarmantste en mees gesofistikeerde kunstenaars met naatlose styl en behendigheid
voor jou afspeel, sê jy
net: sela!"
Op 25, 27, 28, 29, 31 juli en 2, 3, 4 en 5 augustus 2007 was Wil te zien als
Joseph Kiss in de nieuwste Opera Spanga
productie, de multimedia-opera Gods Videotheek. De
Volkskrant schreef: "Niet alleen in zijn rol als videotheekhouder, ook als
zanger ontstijgt de tenor Wil van der Meer het niveau..."
Weinig mensen weten dat Noël Coward ook de auteur van
een indrukwekkend "light verse" oeuvre is.
Hij schreef meer dan vijfhonderd liedjes waarvoor hij de muziek componeerde en
die hij op een onnavolgbare manier vertolkte. De songs variëren van romantische
liefdesliedjes tot bittere beschouwingen over de Engelse gewoonten en
eigenaardigheden.
Wil presenteert zijn keuze uit Coward's evergreens -
soms hilarisch - samen met zijn pianist Frans Heemskerk. Check de speellijst.
Wil van der Meer werkt voornamelijk als acteur/zanger in
(muziek)theaterproducties, films en voor televisie. Daarnaast werkt hij ook als
regisseur. Nasynchronisatie en acteren in TV commercials, het inspreken en
inzingen t.b.v. diverse doeleinden zijn hierop een aanvulling.
Naast deze werkzaamheden geeft Wil van der Meer ook les op diverse scholen en houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van theater- en televisieconcepten. In opdracht van diverse bedrijven en instellingen schrijft hij muziektheaterproducties. Originele scripts, aangevuld met gebeurtenissen en verwikkelingen van de bedrijven en instellingen zelf.
Wil
van der Meer
A Talent to Amuse (reprise)
Een selectie uit de liedjes van Noël Coward
(theaterconcert)
januari en februari
De acteur/zanger Wil van der Meer (Pluk van de Petteflet,
Buwalsky, a road opera, Sweeney Todd en Jan,
Jans & de kinderen) presenteert zijn keuze uit de evergreens van de
Engelsman Sir Noël Coward
(1899 -1973). Hij laat u, samen met zijn pianist Frans Heemskerk, kennismaken
met Coward’s ontroerende en hilarische liedjes.
Velen kennen Noël Coward van zijn geestige en stijlvolle
komedies. Weinigen weten dat hij ook de schrijver,
componist en onnavolgbare vertolker was van een indrukwekkend en omvangrijk
(meer dan 500 liedjes!) ‘light verse’ oeuvre. De
songs variëren van romantische liefdesliedjes tot bittere beschouwingen over de
Engelse gewoonten en eigenaardigheden.
Coward was een buitengewoon begaafde artistieke
duizendpoot: “A talent to amuse”. Hij werd als oergeestige, elegante en frivole
creatie van de nieuwe Engelsman een icoon van het Engelse theater. Nooit daarvoor
had een theaterpersoonlijkheid zo’n status van
beroemdheid bereikt, vergelijkbaar met die van ’The Beatles’ enkele decennia
later.
Hij maakte onder andere het humoristische Mrs. Worthington, een ‘cri de coeur’ over al die affreuze en ambitieuze moeders die
probeerden een engagement bij hem los te peuteren voor hun,
in hun ogen zeer getalenteerde dochters en het ontroerende zelfportret If love were
all.
“I believe in doing what I can
In crying when I must
In laughing when I choose
Heigho If love were all
I should be lonely
I believe that since my life began
The most I’ve had is just
A talent to amuse
Heigho If love were all.”